مزونیدلینگ

مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که هر دو از روش‌های متداول پزشکی در حوزه پوست و مو هستند. در مزونیدلینگ مو کوکتل‌های مزوتراپی از طریق سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند و با نفوذ به بافت‌های آسیب‌دیده آن‌ها را درمان می‌کنند.

مزونیدلینگ دکتر رامتین صیحانی

منع استفاده از مزونیدلینگ

ابتلا به یکی از انواع عفونت‌های پوستی فعال مانند تب‌خال
حساسیت به داروهای مزوتراپی
ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت
افرادی که سیستم ایمنی قوی ندارند
استفاده از داروهایی که منجر به رقیق شدن خون می‌شوند

مزایای مزونیدلینگ

از بین بردن فرو رفتگی‌ها، برجستگی‌ها و چین و چروک‌ها
برطرف کردن جای جوش و اسکار قدیمی
جوانسازی پوست
ترمیم زخم‌های قدیمی
تولید کلاژن و جمع شدن و افزایش الاستیسیته پوست
رفع ریزش مو
افزایش خون‌رسانی به پوست
نفوذ به عمیق‌ترین لایه پوست
افزایش نفوذ کرم‌ها و ویتامینه‌ها در پوست ۹۰٪
رفع ترک‌های ناشی از بارداری و لاغری‌های سریع
برطرف کردن سوختگی‌های قبلی

01. مزونیدلینگ با درد بسیاری همراه است؟
عده‌ای تصور می‌کنند که به دلیل استفاده از سوزن در این روش، درد آن بسیار زیاد است. درصورتی‌که این‌طور نیست. پزشک در طول عمل برای کاهش درد بیمار از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. بعد از برطرف شدن اثرات بی‌حسی نیز ممکن است در محل درمان درد جزئی احساس شود. اما این درد آن‌قدر نیست که غیرقابل‌تحمل باشد یا باعث آزردگی و ناراحتی شما شود.
02. مزونیدلینگ به اعصاب آسیب می‌رساند؟
عمق نفوذ سوزن‌ها و فشار ناشی از آن‌ها بر روی پوست، توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط بیمار قابل تنظیم است. این سوزن‌ها حتی در زمان درمان آسیب‌های شدید، تنها به لایه‌های سطحی پوست نفوذ می‌کنند و به اعصاب آن نمی‌رسند. بنابراین امکان آسیب به اعصاب وجود ندارد و نمی‌توان گفت که این روش ممکن است باعث فلج اعصاب یا صدمه دیدن آن‌ها شود.
03. تفاوت‌های مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چیست؟
مهم‌ترین تفاوت این دو روش در این است که در میکرونیدلینگ از هیچ ماده اضافه‌ای استفاده نمی‌شود. در این روش تنها با استفاده از سیستم سوزن دیجیتال که دستگاه مخصوص انجام میکرونیدلینگ است، پوست تحریک شده و روند تولید کلاژن تسریع می‌شود. به همین دلیل این روش معمولا عوارض کمتر و طول درمان و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. مواد مورداستفاده در مزونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد حساسیت در افراد شود. درحالی‌که در میکرونیدلینگ چنین نیست.
04. آیا می‌توان تزریق بوتاکس، ژل یا چربی را هم‌زمان با مزونیدلینگ انجام داد؟
خیر. انجام هم‌زمان این دو عمل برای رفع مشکلات پوستی اصلا توصیه نمی‌شود. پزشکان معتقدند که برای جلوگیری از تداخل مواد مورداستفاده و عوارض بعدی، بین این روش‌ها حداقل دو هفته فاصله بیندازید.
05. آیا روش انجام و مراقبت‌های مزونیدلینگ پوست و مو متفاوت است؟
خیر. مزونیدلینگ پوست و مو از نظر روش انجام، طول جلسات، مراقبت‌های قبل و بعد از درمان و مدت‌زمان ماندگاری تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوتی که در این دو روش وجود دارد، موادی است که از طریق سوزن‌ها به پوست تزریق می‌شوند. این مواد برای درمان مشکلات مختلف پوست و مو متفاوت است و با توجه به محل درمان و نوع آسیب استفاده می‌شوند.
06. درمان با مزونیدلینگ پس از گذشت چه مدتی تکمیل می‌شود؟
برای درمان مشکلات پوست و مو با مزونیدلینگ به حداقل ۶ جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای نیاز است. فاصله این جلسات نیز تقریبا یک ماه است. بنابراین می‌توان گفت برای تکمیل درمان مزونیدلینگ حداقل ۶ ماه زمان لازم است. البته پس از این مدت نیز برای افزایش اثرگذاری و باقی ماندن نتایج باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرده و از مواد مراقبتی مناسب برای حفاظت از پوست و مو نیز استفاده کرد.
07. آیا مزونیدلینگ محدودیت سنی دارد؟
از نظر سنی محدودیتی برای انجام مزونیدلینگ وجود ندارد. اما پزشکان توصیه می‌کنند که آن را بعد از ۱۸ سالگی انجام دهید. چراکه قبل از ۱۸ سالگی هورمون‌ها هنوز به تعادل نرسیده‌اند و ممکن است نتایج مزونیدلینگ تحت تاثیر قرار گیرد.