جراحی دندان عقل

اگر فرد در قسمت انتهایی دهان خود با مشکلاتی مانند درد شدید، عفونت و تورم مواجه شود در صورتیکه دندان‌های او سالم است، می‌تواند عاملی برای وجود دندان عقل نهفته باشد. برای تشخیص دقیق در این مرحله باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و معاینات اولیه و عکس‌برداری را انجام دهید.

جراحی دندان عقل دکتر رامتین صیحانی

مزایای جراحی دندان عقل

جلوگیری از عفونت لثه
پیشگیری از کیست و آبسه‌های دندانی
از بین رفتن بوی بد دهان
تسهیل تمیز کردن دندان‌ها
تسریع درمان ارتودنسی دندان

مشکلات دندان عقل

درد و ورم در لثه
پوسیده‌شدن دندان
اعمال فشار به سایر دندان‌ها
نامرتب شدن ناگهانی سایر دندان‌ها
عفونی‌شدن سایر نقاط بدن و تب

01. جراحی دندان عقل چقدر زمان می‌برد؟
اگر این پرسش را دارید که جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد. قبل از هر چیز باید بدانید که طول جراحی با توجه به شرایط فردی متفاوت است. به دلیل این که برخی از دندان‌های عقل حتی نیازی به کشیدن ندارند. بسیار مهم است که قبل از عمل با پزشک مشورت کنید. اگر دندان عقل در دهان مشکلات مختلفی مانند درد و التهاب ایجاد می کند، باید جراحی را مد نظر قرار داد. در فرآیند کشیدن دندان عقل دو وضعیت متفاوت وجود دارد. در برخی از بیماران، دندان عقل به‌طور طبیعی رشد می‌کند، در حالی که در برخی از بیماران دندان عقل به‌شکل نهفته باقی می‌ماند. در هر دو مورد، روشی که باید انجام شود متفاوت است، اما به‌طور معمول می‌توان جراحی دندان عقل را در زمان بسیار کوتاهی انجام داد. جراحی دندان عقل به طور متوسط ​​۱۵ دقیقه طول می‌کشد.
02. روند بهبودی پس از جراحی دندان عقل چگونه است؟
در ۲۴ ساعت اول پس از عمل، جویدن مواد غذایی با ناحیه‌ای که عمل انجام شده نباید انجام شود. همچنین مراقبت از ناحیه‌ی دندان کشیده شده پس از کشیدن دندان بسیار مهم است. دستکاری در محل زخم می‌تواند باعث عفونت، درد یا خونریزی شود. سیگار کشیدن در طول دوران بهبودی ممکن است از بهبود زخم جلوگیری کرده و باعث افزایش خونریزی شود. بنابراین تا زمان بهبودی کامل زخم باید از کشیدن سیگار خودداری کرد. تف کردن می‌تواند لخته را از بین ببرد و باعث ادامه خونریزی شود. به‌همین دلیل بسیار مهم است که وقتی جراحی تمام شد، تف نکنید. اگر در حین عمل بخیه زده شد، باید به تمیزی نواحی جراحی توجه شود. در حین مسواک زدن، از حرکات سختی که می‌تواند به بخیه‌ها آسیب برساند، خودداری شود. در صورت بخیه‌نشدن، بخیه باید با استفاده از گاز تامپون درست کرد.
03. چه تعداد دندان عقل داریم؟
دندان عقل دندانی است که در قسمت پشت دهان قرار دارد. معمول‌ترین سن برای رویش دندان عقل بین ۱۷ تا ۱۹ سالگی است. یک فرد بالغ به‌طور متوسط ​​چهار دندان عقل در دهان دارد. با این حال، برخی از افراد می توانند دندان عقل کمتری داشته باشند و برخی افراد هیچ دندان عقلی نداشته باشند! تخمین زده می شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد از مردم در سراسر جهان کمتر از چهار دندان عقل دارند. بنابراین از هر ۴ نفر یک نفر احتمالا کمتر از چهار دندان عقل دارد. همیشه فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود ندارد. اغلب افراد درد، ناراحتی یا عفونت ناشی از دندان عقل را تجربه می‌کنند.
04. چگونه بفهمیم دندان عقل رشد کرده است؟
در هر دو طرف ناحیه فک ۳ دندان آسیاب در دهان ما وجود دارد. آخرین دندان مولر دندان عقل است. ۴ دندان عقل در دهان وجود دارد. اگر احساس درد در پشت فک و مشکل در باز و بسته کردن فک دارید، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما نحوه‌ی بیرون آمدن دندان و محدودیت در فک شما را همراه با روش های رادیوگرافی تعیین می‌کند. پس از تشخیص، پزشک یک برنامه‌ی درمانی برای شما تنظیم می‌کند.
05. دندان عقل چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
اگر شرایطی مانند محدودیت فضا در فک تجربه می‌کنید و نمی‌توانید به سلامت دهان و دندان خود توجه کافی داشته باشید، ممکن است التهاب دندان شما اجتناب ناپذیر باشد. به‌دلیل اینکه دندان‌های عقل محل تجمع مواد غذایی اضافی هستند، در صورت عدم مراقبت کافی ممکن است پوسیدگی ایجاد شود. این پوسیدگی‌ها باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می‌شود.
06. آیا کشیدن دندان عقل اجباری است؟
کشیدن دندان عقل اجباری نیست! اما تا زمانیکه این دندان باعث مشکلات دهان و دندان نشود. دندان عقل باید مانند سایر دندان‌ها و اندام‌ها محافظت شود. اگر دندان عقل هنوز بیرون نیامده باشد و روی دندان‌های دیگر فشار بیاورد، می‌تواند باعث پوسیدگی و کج شدن دندان در اثر فشردگی شود.
07. آیا جراحی دندان عقل باعث درد می‌شود؟
یک باور عمومی وجود دارد که دندان‌ عقل باعث درد می‌شود و بدتر از آن، روند برداشتن آن حتی دردناک‌تر است. به‌همین دلیل، اکثر بیماران وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که باید دندان عقل را بکشیم، وحشت دارند. کشیدن دندان عقل توسط دندانپزشک با تجربه به‌طور کلی یک روش سریع و بدون درد است. قبل از شروع هر روشی، همیشه مطمئن می‌شویم که منطقه مورد نظر به‌طور کامل بی‌حس شده است تا هیچ‌گونه ناراحتی را احساس نکنید. به‌طور معمول، تنها چیزی که ممکن است احساس کنید فشار خفیف است زیرا دندان به آرامی به سمت عقب و جلو تکان داده می‌شود اما در هیچ نقطه‌ای نباید احساس درد کنید. حتی در مواردی که ممکن است نیاز به برش لثه و بخیه زدن لثه باشد، بیماران نباید احساس ناراحتی کنند. در واقع جراحی دندان عقل فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برای دندان عقلی که برداشتن آن‌ها دشوارتر است، معمولاً بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول خواهند کشید.