درمان ریشه (عصب کشی)

درمان کانال ریشه یکی از خدمات دندانپزشکی و برخی از تکنیک‌های آن نوعی جراحی دندان هستند. این جراحی دندان اندودنتیک شامل برداشتن قسمت مرکزی و نرم دندان (پالپ) است. پالپ از عصب‌ها، بافت همبند و رگ‌های خونی تشکیل شده‌است که به رشد دندان کمک می‌کنند.

عصب‌کشی دندان دکتر رامتین صیحانی

علل انجام عصب کشی

پوسیدگی وسیع دندان
پر کردگی‌های وسیع قدیمی دندان
ترک در دندان
سایش‌های شدید دندانی
عفونت عصب دندان
آبسه دندان

مزایای عصب کشی

نگهداری و حفظ دندان به جای کشیدن و از دست دادن آن
سریع ترین روش برای رفع التهاب و عفونت دندان
تقویت ساختار دندان پر شده
ظاهری طبیعی و غیرقابل تشخیص
میزان موفقیت بین ۶۰ تا ۸۰ درصد

01. جایگزین عصب کشی دندان چیست؟
تاحدامکان حفظ دندان‌های طبیعی بهترین گزینه است. تنها درمان جایگزین برای عصب کشی، کشیدن دندان است. سپس دندانی که کشیده شده با بریج، ایمپلنت یا دندان مصنوعی جزئی متحرک جایگزین می‌شود تا عملکرد جویدن فرد را بازیابی کند و مانع از جابه‌جایی دندان‌های مجاور شود. این جایگزین‌ها نه‌تنها گران‌قیمت‌تر از درمان کانال ریشه هستند، بلکه به زمان درمان بیشتر و فرایندهای اضافی برای دندان‌های مجاور و بافت‌های نگهدارنده نیاز دارند.
02. عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟
عصب کشی دندان که درمان کانال ریشه نیز نامیده می‌شود، نوعی درمان برای پالپ دندان است که به‌شدت عفونی شده تا جایی که این عفونت به ریشه نیز رسیده است. ازآنجایی‌که دندان، قبل از انجام عصب کشی تا حد زیادی آسیب‌دیده است، مطمئناً نسبت به سایر دندان‌های سالمتان ضعیف‌تر خواهد بود. عمر دندان عصب کشی شده در بهترین حالت بین ۱۰ الی ۱۵ سال است، اما قراردادن روکش دندان باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.
03. آیا عصب کشی دندان درد دارد؟
شاید به‌خاطر ترس از درد عصب کشی دندان سراغ درمان نمی‌روید، اما باید بدانید که درمان عصب کشی معمولا فرایندی بدون درد است. ازآنجایی‌که دندانپزشک قبل از انجام عصب کشی، از بی‌حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و نواحی اطراف آن استفاده می‌کند، در طول این فرایند هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد. بااین‌حال، تجربه درد جزئی تا چند روز پس از این درمان طبیعی است.
04. آیا در دوران بارداری می‌توان دندان را عصب کشی کرد؟
حقیقت این است که بارداری به‌خودی‌خود می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای دندان‌ها شود و بسیاری از زنان تا زمانی که باردار نشده‌اند متوجه نمی‌شوند که به عصب کشی نیاز دارند. خوشبختانه انجام عصب کشی در دوران بارداری، یک درمان بی‌خطر تلقی می‌شود.
05. برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب چه کنیم؟
داروی مسکن مصرف کنید. هنگامی که اثر داروی بی‌حسی از بین رفت، ممکن است دردی را در ناحیه فک و لثه‌ها تجربه کنید که می‌توان با مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب بدون نسخه یا تجویز شده این درد را کنترل کرد.
06. چرا دندان عصب کشی شده سیاه می‌شود؟
دلیل اصلی تیره شدن دندان پس از عصب کشی، ملتهب شدن پالپ دندان است، جایی که رگ‌های خونی پاره می‌شوند و لکه‌های خون وارد توبول‌های عاجی می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندان حیات، عصب و رگ‌های خونی خود را از دست می‌دهد. این به این معناست که دندان منبع مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. در پایان، عاج (دنتین) خشک می‌شود، ریزساختار آن تغییر می‌کند و علاوه بر تغییر رنگ، دندان شکننده می‌شود. البته تمام دندان‌هایی که عصب کشی شده‌اند دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. بااین‌حال در صورت تشخیص زودهنگام علت بروز این مشکل و استفاده از درمان متناسب با آن، این مشکل قابل‌کنترل و درمان است.
07. قراردادن روکش روی دندان عصب کشی نشده امکان‌پذیر است؟
بله، در حقیقت اکثر روکش‌ها نیازی به درمان عصب کشی ندارند. اگر دندان عفونی یا ملتهب نباشد نیازی به عصب کشی نخواهد بود.
08. تیر کشیدن دندان بعد از عصب کشی به چه علت است؟
اگر تیر کشیدن دندان بعد از عصب کشی را تجربه می‌کنید، به‌طوری‌که این علامت تا ۱ الی ۲ هفته پس از درمان همچنان شدید است، این علامت اصلا طبیعی نیست و نشان دهنده این است که درمان عصب کشی شما موفق نبوده و عفونت همچنان در دندان وجود دارد.
09. علت خون آمدن از شبکه دندان عصب کشی شده چیست؟
کمی خونریزی پس از عصب کشی دندان تا دو روز عادی است، اما اگر خونریزی ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید. زیرا ممکن است دچار آبسه شده باشید. گاهی نیز علت این خونریزی عدم مراقبت درست از دندان، مصرف مواد غذایی سفت یا مسواک زدن محکم است به‌نحوی‌که به لثه آسیب وارد می‌شود.
10. برای غذا خوردن بعد از عصب کشی دندان چقدر باید صبر کنم؟
معمولا می‌توانید ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پس از عصب کشی غذاهای نرم مصرف کنید که برای سفت شدن کامل مواد پرکننده کافی است. اما به‌طورکلی توصیه می‌شود که بیماران تا زمانی که اثر بی‌حسی کاملا از بین برود صبر کنند تا از گازگرفتن گونه یا زبان جلوگیری شود.
11. آیا شکسته شدن دیواره دندان عصب کشی شده یک درمان اورژانسی تلقی می‌شود؟
هر دندان عصب کشی شده شکسته نیازی به درمان اورژانسی ندارد. در این شرایط ممکن است به انجام مجدد درمان نیاز باشد. در بیشتر موارد، ترمیم شکستن دندان عصب کشی شده از طریق روکش دندان انجام می‌شود تا از دندان در برابر آسیب‌های بیشتر محافظت شود.
12. عصب کشی دو مرحله‌ای چیست؟
اکثر درمان‌های عصب کشی را می‌توان در یک الی دو نوبت مراجعه انجام داد. اولین نوبت مراجعه شامل انجام عصب کشی است که در آن پالپ عفونی برداشته می‌شود. نوبت مراجعه دوم زمانی است که کانال ریشه تمیز می‌شود و با روکش یا سایر مواد پر می‌شود تا از عفونت جلوگیری شود.
13. چرا درمان عصب کشی گاهی به ۲ بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد؟
گاهی درمان کانال ریشه در دو ویزیت جداگانه انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دندان کاملا تمیز و درزگیری شده‌است و در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌شود.
14. عصب کشی چقدر طول می‌کشد؟
در بیشتر موارد، عصب کشی ساده تنها به یک نوبت ملاقات نیاز دارد که بین ۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد. بااین‌حال، موارد شدیدتر ممکن است به ۹۰ دقیقه زمان یا بیشتر نیاز داشته باشند. یا حتی اگر دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست، پرکردن دائمی دندان یا روکش را توصیه کنند، به‌نوبت دوم نیاز باشد.