بلاگ

روش‌های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی

روش‌های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی

روش‌های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی

زمان مطالعه: 12 دقیقه

دندان‌های انسان ممکن است به دلایل مختلفی تغییر رنگ بدهند. این تغییر رنگ باعث می‌شود که چهره فرد در هنگام صحبت کردن یا خندیدن شادابی و زیبایی لازم را نداشته باشد. به همین دلیل اکثر افرادی که از این مشکل رنج می‌برند به دنبال راه حلی برای آن هستند. امروزه سفید کردن دندان‌ها یکی از محبوب ترین خدمات دندان‌پزشک‌ها است که به چند روش پیچیده و ساده انجام می‌شود که هزینه کمتری نسبت به سایر خدمات دندان‌پزشکی دارد. در ادامه این مقاله توصیه‌های کلینیک دندان‌پزشکی دکتر صیحانی در این مورد و روش‌های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عواملی موثر در تغییر رنگ دندان‌ها

دلیل تغییر رنگ دادن دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است در یک فرد تغییر رنگ دندان‌ها زیاد ولی در فرد دیگری این اتفاق به صورت جزئی رخ داده باشد، به همین دلیل روش و مدت درمان برای همه افراد یکسان نیست و هر فرد به‌اندازه‌ای که لازم باشد مورد درمان قرار می‌گیرد. در این قسمت از مقاله شما را با چند مورد از عواملی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند آشنا می‌کنیم.

رنگ طبیعی دندان‌ها:

رنگ دندان‌ها از عواملی است که ژن‌های ارثی در تعیین آن نقش مهمی دارند. افراد زیادی وجود دارند که رنگ دندان‌ها آن‌ها ذاتاً سفید نیست.

افزایش سن و سال:

با افزایش سن و سال تغییرات فیزیکی زیادی در بدن انسان رخ می‌دهد، فرسوده شدن و تغییر رنگ دادن دندان‌ها یکی از این تغییرات فیزیکی است.

عدم نظافت:

بعضی افراد هستند که به نظافت دندان‌های خود بی‌توجهی می‌کنند و این کار رفته‌رفته باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

رژیم غذایی نادرست:

افرادی که به نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، کوکاکولا، چایی و مواد غذایی مانند هویج، پرتقال و غیره علاقه دارند زودتر از سایر افراد با تغییر رنگ دندان‌های خود روبرو می‌شوند. همچنین خوردن مواد اسیدی مانند سرکه و مرکبات باعث می‌شود که مینای دندان فرسود شده و تغییر رنگ بدهد.

کشیدن سیگار:

مصرف سیگار و مواد نیکوتین دار باعث می‌شود که دندان‌ها رنگی متمایل به قهوه‌ای به خود بگیرند که این رنگ در طول زمان بیشتر نیز می‌شود.

دندان قروچه:

بعضی افراد به دلیل داشتن استرس زیاد دندان‌هایشان را روی یکدیگر فشار می‌دهند و باعث به وجود آمدن ترک‌هایی روی آن می‌شوند که این ترک‌ها به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند.

شکستن دندان:

ممکن است به دلایل متفاوت دندان‌ها ضربه ببینند و دچار ترک و شکستگی شوند. مواد غذایی روی این ترک‌ها باقی می‌ماند و باعث فرسوده شده و سیاه شدن آن می‌شود.

روش‌های سفید کردن دندان‌ها

همان‌طور که گفتیم سفید کردن دندان‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. زمانی که شما برای سفید کردن دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید او ابتدا به بررسی دندان‌ها شما می‌پردازد و سپس تصمیم می‌گیرد که چه روشی برای سفید کردن دندان‌های شما بهتر است و آن را به شما اعلام می‌کند. در ادامه تعدادی از رایج ترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها را نام برده و هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بلیچینگ برای سفید کردن دندان
بلیچینگ برای سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان

یکی دیگر از راه‌های سفید کردن دندان بلیچینگ دندان است. در این روش برخلاف دو روش دیگر موادی به دندان‌ها اضافه نمی‌گردد بلکه از موادی استفاده می‌شود که با انجام واکنش‌های شیمیایی روی سطح دندان باعث جدا شدن جرم از دندان‌ها و سفید شدن موقت آن‌ها می‌شود. این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند دندان‌هایشان به صورت موقتی سفید شود. بلیچینگ دندان را می‌توان در منزل (پس از قالب گیری فک و دندان‌هایتان توسط دندان‌پزشک) با مواد مخصوص انجام دهید در غیر این صورت می‌توانید به کلینیک‌های دندان‌پزشکی برای سفید کردن دندان خود اقدام کنید.

مزایا بلیچینگ دندان: این روش نیازی به تراش دادن دندان‌ها ندارد و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

معایب بلیچینگ دندان: از معایب این روش می‌توان به دائمی نبودن آن اشاره کرد. همچنین در قسمت‌هایی از دندان نشانه‌های اولیه پوسیدگی را داشته باشید، نمی‌توان از این مواد استفاده کرد.

کامپوزیت ونیر برای سفید کردن دندان
کامپوزیت ونیر برای سفید کردن دندان

کامپوزیت ونیر:

برای این کار مواد کامپوزیتی را به صورت لایه ای روی سطح خارجی دندان اضافه میکنند. با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی دکتر صیحانی شما می‌توانید رنگ و جنس کامپوزیت را به سلیقه خود انتخاب کنید.

مزایای کامپوزیت ونیر:

  • هزینه نستا کم
  • آماده شدن سریع (در یک جلسه)
  • عدم نیاز به ترش دندان‌ها
  • محافظت از دندان‌ها

معایب کامپوزیت وینر:

  • ممکن است کمی برجسته باشد
  • با خوردن نوشیدنی‌های رنگی کامپوزیت لکه می‌گیرد
  • کامپوزیت وینر عمر کمتری نسبت به لمینت و … دارد.

لمینت دندان:

استفاده از قطعه‌هایی از جنس چینی یا سرامیک برای سفید کردن دندان را لمینت دندان میگویند. می‌توان گفت که امروزه انجام لمینت دندان یکی از بهترین و باکیفیت ترین روش‌ها است که هم استحکام خیلی خوب و هم ماندگاری ظاهری فوق‌العاده‌ای دارد. در این روش می‌توانید رنگ لمینت را خودتان انتخاب کنید همچنین با لمینت دندان می‌توان به دندان‌ها فرم دهی کرد و ظاهری زیبا به آن‌ها داد.

مزایای لمینت دندان:

  • زیبایی چشمگیر
  • بسیار مقاوم
  • اجرای بدون بی حسی
  • آماده شدن در دو جلسه

معایب لمینت دندان:

  • به دلیل تراش دادن دندان امکان برداشتن آن و برگشت به حالت اول وجود ندارد.
  • احتمال دارد که چسب آن خوب نباشد و از دندان جدا شود.
  • نیاز به مراقبت زیاد مانند دندان‌ها اصلی
لمینت برای سفید کردن دندان
لمینت برای سفید کردن دندان

جرم‌گیری دندان:

در این روش برای سفید کردن دندان‌ها دندان‌پزشک اقدام به زدودن جرم‌های روی آن می‌کند. این روش که در میان مردم بیشتر مرسوم است دندان‌ها را به صورت موقت سفید می‌کند و پس از مدت کمی دوباره رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند و باید دوباره جرم‌گیری انجام شود. می‌توان گفت که این روش سریع‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است و قیمت نسبتاً پایینی دارد.

پولیش دندان:

یکی دیگر از روش‌های سفیدکننده دندان پولیش دندان یا پالیش دندان است. در این روش دندان‌پزشک بعد از انجام جرم‌گیری اقدام به پولیش مواد خاصی روی سطح دندان‌ها می‌کند و همین امر باعث می‌شود که دندان‌ها سفید و براق شوند. این روش نیز مانند جرم‌گیری دندان موقتی خواهد بود.

راهکارهایی برای سفید ماندن دندان‌ها

تغیر رنگ دندان‌ها به دلیل رژیم غذایی که داریم امری طبیعی است و تقریباً برای همه ما رخ می‌دهد. نکته قابل‌تأمل این است که چه کارهایی باید انجام دهیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد که در صدر آن‌ها مسواک زدن قرار دارد. مسواک زدن منظم به دندان‌ها باعث می‌شود که باقی مانده و اثر مواد غذایی روی دندان‌ها از بین برود و از تغییر رنگ آن‌ها جلوگیری کند. علاوه بر آن موادی که در ساختار خمیردندان به کار رفته خود باعث سفید و ضدعفونی کردن دندان‌ها می‌شود.

یک راهکار دیگر برای سفید کردن دندان‌ها کشیدن نخ دندان است. همه ما میدانیم که وقتی غذا می‌خوریم ذراتی از غذا در شکاف بین دندان‌ها گیر می‌کند و اگر تمیز نشود باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. بعد از مسواک زدن هنوز شکاف‌هایی در بین دندان‌ها وجود دارند که با مسواک تمیزنشده‌اند در این حالت استفاده از نخ دندان بهترین انتخاب است. یکی دیگر از این راهکارها کمتر مصرف کردن نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه، نوشابه و غیره که باعث رنگ گرفتن دندان می‌شوند و مصرف مواد غذایی که سلامت دندان را تقویت می‌کنند؛ این مواد عبارت‌اند از توت‌فرنگی، کلم بروکلی، سیب و غیره

سفید کردن دندان در منزل

لازم نیست همیشه برای سفید کردن دندان‌هایتان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. روش‌هایی وجود دارند که به راحتی در منزل می‌توانید انجام دهید تا در سفید کردن دندان‌های خود نقش خوبی را داشته باشید. در این قسمت از مقاله تعدادی از این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها معمولاً تأثیر مثبتی در سفید شدن دندان‌ها دارند اما نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک روش مستقیم و قطعی برای سفید کردن دندان‌ها در نظر گرفت.

سفید کردن دندان‌ها با عسل: در نگاه اول شاید برای شما عجیب باشد اما عسل خواص آنتی باکتریال دارد و استفاده از آن باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر و کمک به سفیدی دندان‌ها می‌شود. همچنین عسل میزان اسید تولید شده در دهان را کاهش می‌دهد.

استفاده از سرکه سیب: سرکه سیب به دلیل PH قوی که دارد باعث از بین رفتن لکه روی دندان‌ها و میکروب زدایی آن‌ها می‌شود. البته این روش بسیار کند است و بعد از 2 تا 3 ماه می‌توانید اثرات آن را مشاهده کنید. از سرکه سیب برای از بین بردن عفونت احتمالی لثه بعد از لمینت و غیره نیز استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان با نشاسته: پودر سفید رنگ نشاسته یکی دیگر از موادی است که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. برای این کار ابتدا دو قاشق پودر نشاسته را با یک لیوان آب ولرم مخلوط‌کنید و هم بزنید تا ماده خمیری شکلی ایجاد شود. سپس این ماده را روی دندان‌های خود قرار داده و بعد از چند دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

مصرف گوجه‌فرنگی برای سفیدی دندان: مصرف گوجه باعث می‌شود که مینای دندان‌ها سفید شود و جرم‌های روی آن از بین برود. در نقطه مقابل آن سس گوجه‌فرنگی قرار دارد که تأثیری بسیار مخرب بر مینای دندان‌ها دارد و با اسیدی که دارد باعث فرسوده‌شدن دندان‌ها می‌شود.

راهکارهای سفید کردن دندان در دندانپزشکی
راهکارهای سفید کردن دندان در دندانپزشکی

هزینه سفید کردن دندان

با توجه به اینکه روش‌های متفاوتی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد هزینه لازم برای هر روش نیز متغیر است و چند عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل روشی است که با آن دندان‌هایتان را سفید می‌کنید به طور مثال هزینه برای لمینت بسیار بیشتر از جرم‌گیری یا پولیش دندان است. یکی دیگر از این عوامل تعداد دندانی است که شما قصد سفید کردن آن را دارید برای نمونه اگر فردی کل دندان‌هایش را جرم‌گیری کند باید هزینه بیشتری نسبت به کسی که تنها 4 دندانش را جرم‌گیری می‌کند، بپردازد.

عامل سوم تأثیرگذار در هزینه سفید کردن دندان‌ها کلینیکی است که به آنجا مراجعه می‌کنید. اکثر کلینیک‌های دندان‌پزشکی خدمات سفید کردن دندان‌ها را انجام می‌دهند ولی پیدا کردن کلینیکی که این کار را با قیمت پایین و کیفیت بالا انجام دهد کمی دشوار است. کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر صیحانی کلیه خدمات سفید کردن دندان را با قیمتی مناسب توسط کادری مجرب برای بیماران خود انجام می‌دهد.

سخن پایانی

داشتن دندان‌هایی سفید باعث می‌شود که در هنگام مکالمه تأثیر بهتری روی فرد مقابل داشته باشید. همچنین دندان‌های سفید زیبایی را به چهره شما برمی‌گرداند. امروزه سفید کردن دندان‌ها یکی از پر طرفدارترین خدمات دندان‌پزشکی است که در اکثر کلینیک‌های متخصص دندان انجام می‌شود. سفید کردن دندان‌ها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که بعضی از آن‌ها دائمی و بعضی نیز موقتی هستند. اگر قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارید ابتدا به مشاوره مراجعه کنید زیرا بعضی از این روش‌ها مانند لمینت دندان را اگر انجام دهید باید دندان‌هایتان تراش داده شود و دیگر راه بازگشتی وجود نخواهد داشت. در این مقاله روش‌های سفید کردن دندان و نکاتی راجع به آن‌ها را برای شما بیان کردیم.

سوالات متداول

آیا سفید کردن دندان‌ها همیشگی است؟

خیر، تاثیر این نوع درمان زیبایی همیشگی نیست و تنها چند ماه تا نهایت ۳ سال ماندگاری دارد. البته طول ماندگاری درمان بیشتر به افراد بستگی دارد. به‌طور کل باید گفت اگر فرد در مصرف خوراکی و نوشیدنی‌هایی نظیر چای و قهوه که موجب تغییر رنگ و لکه شدن دندان می‌شوند احتیاط نکند مسلما نتیجه حاصل از سفید کردن دندان‌ها خیلی طولانی نخواهد بود.

چرا سفیدکردن دندان با لیزر برای کودکان مناسب است؟

تقریبا بدون درد است، سریع انجام می شود و هیچ صدا یا لرزش ناخوشایندی احساس نمی‌شود. استریلزه یا همان گندزدایی مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بعد از عمل فرنکتومی لب نیازی به بخیه زدن نیست. تحقیقات حاکی از آن است که این روش درمانی برای کودکان جالب و بدون مشکل است.

آیا بلیچینگ دندان‌ها به آزمایش و یا اشعه ایکس نیاز دارد؟

از طریق آزمایش و یا اشعه ایکس می‌توان تشخیص داد که آیا بیمار متقاضی مناسبی برای بلیچینگ هست یا خیر

چه رنگ دندان‌هایی راحت‌تر سفید می‌شوند؟

به طور کلی اگر دندان‌هایتان زرد باشند، سفیدتر شدن آنها آسان‌تر خواهد بود. دندان‌های خاکستری سخت‌تر سفید می‌شوند. ساده‌ترین راه برای یافتن آنچه که از سفید شدن دندان‌ها انتظار می‌رود این است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. بعضی افراد دارای دندان‌هایی هستند که به طور طبیعی زرد هستند (رنگ زرد ناشی از لکه‌ها نیست) و در این موارد، سفید کردن دندان‌هایشان به طور قابل توجه دشوار است.

آیا می‌توانید دندان‌های خود را در دوران بارداری سفید کنید؟

اثر ژل سفید کننده دندان با پراکسید همراه است که صرفا آب با یک اتم اکسیژن اضافه است. این اکسیژن است که دندان‌های شما را سفید می‌کند، تا حدودی مانند اکسیداسیون برخی فلزات است که باعث تشکیل زنگ می‌شود. اکسیداسیون دندان‌ها باعث می‌شود که آنها سفید شوند و ممکن است به بافت‌ها و سلول‌ها آسیب برساند. تا کنون هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که سفید کردن دندان به جنین صدمه می‌زند؛
با این حال به دلیل اینکه بارداری یک زمان بسیار حساس برای جنین است، بسیاری از دندانپزشکان در مورد سفید کردن دندان‌های شما در دوران بارداری هشدار می‌دهند. همچنین در نظر داشته باشید که هر چه در دوره‌ی اولیه بارداری باشید، نوزاد حساس‌تر است و در طول فرآیند بلیچینگ تقریبا غیر ممکن است که کمی از ژل بلعیده نشود.

Write a Comment

“من برای ایمپلنت دندان‌های نیش به کلینیک مراجعه کردم. با توجه به خوردگی استخوان لثه، چندین مرکز نتونستن این کار رو انجام بدن”

محمد ابتهاج
محمد ابتهاج

“من قبلا جای دیگری دندان‌های لبخندم رو لمینیت کرده بودم که متاسفانه شکستند. با مواد درجه یکی که توی کلینیک برام استفاده کردن بعد از حدود یک‌سال هیچگونه آسیبی ندیده”

بابک برزویی
بابک برزویی

“مدت‌های کشیدن دندان عقل رو برای دردش به تعویق انداختم. با مراجعه به کلینیک با یک جراحی سنگین و البته بدون درد از شرشون خلاص شدم”

حمید یوسفی
حمید یوسفی