Blog

آیا تتو را می توان پاک کرد؟

آیا تتو را می توان پاک کرد؟

آیا تتو را می توان پاک کرد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

In the not-so-distant past, tattoos were considered permanent, but today, thanks to advances in laser technology, they can be removed effectively and safely.

You can get rid of your tattoos or at least fade them significantly with different methods. Tattoos are often removed with a laser, which specifically targets the ink and removes it without damaging the surrounding tissue.

لیزر انرژی زیادی را برای نفوذ به اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و تجزیه رنگدانه به ذرات کوچکتر منتقل می‌کند. لیزرها و تکنیک‌های جدید، این فرآیند و نتایج آن را بهبود بخشیده‌اند.

پاک کردن تتو با لیزر

به لطف پیشرفت‌های اخیر در فناوری لیزر، لیزرهای امروزی می‌توانند:

  • به شکلی موثر و ایمن تاتوها را پاک کنند
  • برای پاک کردن تاتو به تعداد جلسات کمتری نیاز دارند
  • می‌توانند رنگ‌هایی را پاک کنند که در گذشته پاک کردنشان ممکن نبود

در این جا باید یادآور شویم که با وجود پیشرفت‌های فنی و تکنولوژی، این که لیزردرمانی چقدر برای شما موثر باشد، تا حد فراوانی به اپراتور لیزر بستگی دارد. اگر پزشک منتخب شما تجربه و مهارت کافی نداشته باشد، نه تنها پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر موثر نخواهد بود، بلکه خطرات زیادی هم خواهد داشت. در طرف مقابل اگر پزشک تخصص و تبحر کافی داشته باشد، پاک کردن تاتو با لیزر به موثرترین و ایمن‌ترین روش تبدیل می‌شود.

بهترین لیزر برای پاک کردن تتو

طی سالیان دراز از لیزرهای نانو ثانیه کیوسوییچ مانند یاگ YAG برای پاک کردن تاتو استفاده می‌شد. در حال حاضر لیزرهای پیکو ثانیه مانند PicoSure و PicoWay به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. لیزرهای کیوسوییچ برای آزاد کردن انرژی به یک نانو ثانیه زمان نیاز دارند، در حالی که لیزرهای پیکو ثانیه فقط یک پیکو ثانیه یا ۱۰۰۰/۱ نانو ثانیه زمان می‌برند. تصور می‌شود که انتشار سریع‌تر انرژی، احتمال سوزاندن پوست و یا تغییر رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که لیزرهای پیکو ثانیه از لیزرهای کیوسوییچ کارآمدتر هستند، در حالی تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که تفاوتی ندارند.

مورد دیگر طول موج لیزر است. برخی طول موج‌ها در حذف رنگ‌های خاص جوهر بهتر عمل می‌کنند.

  • جوهر سیاه در ۰۶۴/۱ نانومتر توسط لیزرهای ND: YAG و کیوسوییچ از بین می‌روند.
  • رنگ قرمز، زرد و نارنجی در ۵۳۲ نانومتر با لیزرهای کیوسوییچ پاک می‌شوند.
  • آبی روشن، سبز و بنفش با طول موج بین ۶۹۰ نانومتر و ۷۶۵ نانومتر توسط لیزرهای الکساندرایت بهتر از بین می‌روند.
  • برخی رنگ‌ها مانند زرد، صورتی، فیروزه‌ای و بنفش سخت‌تر پاک می‌شوند.

برخی پزشکان از بیش از یک لیزر استفاده می‌کنند، چون لیزرهای مختلف مزایای منحصر به فردی دارند و هنگام استفاده همزمان بهتر عمل می‌کنند. به عنوان مثال طبق مطالعه‌ای استفاده از لیزر کیوسوییچ و فرکشنال تاتو را سریع‌تر، در جلسات کمتر و با اثرات جانبی کم از بین می‌برد.

پاک کردن تتو با لیزر Q-Switched

بهترین دستگاه لیزر برای پاک کردن خال‌کوبی و تاتو، لیزرهایی معروف به Q-switched هستند. عبارت Q-switched اسم یک دستگاه یا تکنولوژی خاص نیست؛ بلکه نشان‌دهنده‌ی یک قابلیت در دستگاه لیزر است. دستگاه‌هایی که به قابلیت Q-switched مجهز هستند، می‌توانند یک پالس لیزری قدرتمند را به یکباره به پوست بفرستند. انرژی این پالس لیزری یک میلیاردم ثانیه دوام دارد، به سرعت جذب رنگدانه‌های جوهر تاتو می‌شود و آن‌ها را منفجر می‌کند.

در روزهای بعد از جلسه درمانی، سیستم ایمنی بدن به سراغ ذرات بسیار ریز باقی مانده از جوهر می‌رود، آن‌ها را جمع‌آوری و دفع می‌کند. به این ترتیب تاتو شما پاک می‌شود.

لیزرهای کیو-سوییچ استفاده‌های دیگری هم دارند. برخی از کاربردهای این فناوری عبارت‌اند از:

  • درمان قارچ ناخن
  • رفع لکه‌های پوستی مثل ماه گرفتگی یا لکه‌های ناشی از آفتاب
  • رفع ضایعات عروقی پوست (تلانژکتازی)
  • برداشت خال
  • skin rejuvenation

انواع لیزر Q-switched

همانطور که اشاره کردیم، Q-switched یک لیزر خاص نیست؛ بلکه یک قابلیت است. لیزرهایی که برای پاک کردن تاتو استفاده می‌شوند، مشابه لیزرهای حذف موهای زائد هستند. منتها برای پاک کردن تتو، مجهز به سیستم کیو-سوییچ (یعنی تولید پالس‌های قدرتمند و سریع لیزری) هستند. هر فناوری لیزری در ترکیب با سیستم کیو-سوییچ برای پاک کردن انواعی از تاتو موثر است.

برخی از لیزرهای کیو-سوییچ عبارت‌اند از:

  • ان دی یاگ کیو-سوییچ بیشتر برای جوانسازی پوست، رفع اسکارهای تیره و ماه‌گرفتگی‌های قهوه‌ای رنگ استفاده می‌شود. این لیزر می‌تواند طیف وسیعی از تاتوها با رنگ‌های مختلف را پاک کند.
  • لیزر روبی برای پاک کردن رنگ‌های کم استفاده‌تر خالکوبی مثل سبز یا آبی آسمانی استفاده می‌شود.
  • لیزر الکساندریت روی لکه‌های قهوه‌ای، خال‌های ناشی از تابش آفتاب، اسکارهای تیره، ماه گرفتگی‌های قهوه‌ای، تاتو با جوهر مشکی و خالکوبی با رنگ‌های سبز و آبی تاثیر بسیار زیادی دارد.

مراقبت‌های پیش از پاک کردن تتو

قبل از اقدام برای پاک کردن تاتو با لیزر، باید مواردی را بررسی و به نکاتی توجه کرد. پزشک با بررسی مواردی که در ادامه مطرح کرده‌ایم، می‌تواند توصیه‌های بسیار خوبی به شما بکند، فرآیند درمانی و تعداد جلسات مورد نیاز را تعیین کرده و مطمئن شود که لیزردرمانی به شما آسیبی نخواهد زد.

عوامل موثر بر انتخاب کاندیدای مناسب و برنامه‌ریزی برای پاک کردن تاتو شامل موارد زیر است:

  • چه مدت تاتو را داشته‌اید
  • جوهر در چه عمقی از پوست قرار گرفته است
  • تاتو شما به چه رنگی است
  • خالکوبی یا تاتو در کجای بدن شما قرار دارد
  • شرایط عمومی سلامت
  • داروهای مصرفی
  • این که آیا سابقه‌ی زخم‌های گوشتی و برآمده داشته‌اید یا نه

به خاطر داشته باشید که پاک کردن تاتو و خالکوبی در هر فرد متفاوت با فرد دیگر است. همچنین عمق و رنگدانه‌های تاتوها با هم متفاوت‌اند و انتخاب لیزر مناسب بسته به شرایط شما دارد. تعیین جزئیات فرآیند درمانی و همچنین پیش‌بینی اثرات آن در جلسه مشاوره انجام می‌شود

مراقبت‌های پس از پاک کردن تتو

بعد از اولین جلسه تتوی شما کمی محو می‌شود. اغلب اوقات پوست ورم کرده، تاول می‌زند و قرمز به نظر می‌رسد. قرمزی و تورم در ناحیه درمان رایج است و ممکن است ۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد. احتمال خونریزی نیز وجود دارد. تاول‌های کوچک در ناحیه درمان نیز طبیعی هستند.

در ناحیه‌ی درمان از پمادهایی نظیر باسیتراسین، آکوافور یا وازلین استفاده و با باند پوشانده می‌شود. برای سرعت بخشیدن به بهبودی، پماد باید چند بار در روز استفاده شود. برای کاهش احتمال هایپرپیگمانتاسیون بسیار مهم است که از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید.

عوارض جانبی پاک کردن تتو

معمول‌ترین خطرات شامل جای زخم یا تغییر جوهر به رنگ دیگر می‌شود. خطر جدی‌تر شامل عفونت (مانند عفونت استاف) می‌شود که به ندرت رخ می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک معتبر و با تجربه ریسک عفونت را کاهش دهید.

پاک کردن تاتو در افراد دارای پوست زیتونی یا قهوه‌ای دشوار بوده و احتمال مشکلاتی از قبیل تاول، عفونت و زخم در آن‌ها بیشتر است. لیزرها به رنگدانه‌های تیره در جوهر تاتو جذب می‌شوند، علاوه بر این به رنگدانه‌های پوست (ملانین) نیز جذب می‌شوند که می‌تواند منجر به سوختگی، هایپرپیگمانتاسیون (افزایش رنگدانه) یا هایپوپیگمانتاسیون (کاهش رنگدانه) شود. هایپرپیگمانتاسیون را می‌توان با کرم‌های روشن کننده پوست درمان کرد اما هایپوپیگمانتاسیون دائمی است.

اغلب اپراتورهای لیزر برای افراد دارای پوست تیره از تنظیمات انرژی پایین‌تر استفاده می‌کنند. اگر واکنش آلرژیک به تاتو داشته باشید، نسبت به پاک کردن آن هم می‌توانید واکنش آلرژیک داشته باشید. ذرات رنگدانه که شکسته شده به غدد لنفاوی منتقل می‌شوند که این امر واکنش را گسترش داده و می‌تواند آغازگر آنافیلاکسی شود.

روش‌های جایگزین لیزر برای پاک کردن تاتو

علاوه بر لیزر گزینه‌های دیگری نیز برای از بین بردن تاتو وجود دارد مانند ابریژن پوست، کرایو جراحی، لایه برداری شیمیایی و کرم‌های تاتو. هیچ کدام از این گزینه‌ها به اندازه لیزر ایمن و موثر نیستند. روش‌های غیرتهاجمی شامل پوشاندن تاتوی قدیمی با تاتوی جدید یا استفاده از کانسیلر مخصوص پوشاندن تاتو می‌شود. قبل از انتخاب هر روش درمانی با پزشک مشورت کنید.

هزینه درمان پاک کردن تتو

هزینه‌ی شما تا حد زیادی به اندازه تاتو و رنگ جوهر آن بستگی دارد. شما می‌توانید جلسات درمانی ارزان‌تر که از تکنولوژی قدیمی‌تر استفاده می‌کنند پیدا کنید اما نتایج ضیف‌تری خواهید داشت. لیزرهای پیکوثانیه هزینه‌ی بیشتری را برای پزشکان به همراه دارد، بنابراین درمان با این لیزر گران‌تر خواهد بود.

افراد باتجربه هزینه بیشتری را برای تخصص خود دریافت می‌کنند. اما ارزش آن را دارد تا ریسک عوارض جانبی به حداقل رسیده و بهترین نتیجه را بدست آورید. درمان توسط پزشک هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت.

Write a Comment

دسته‌بندی‌ها

"I went to the clinic for canine teeth implants. Due to gingival bone corrosion, several centers could not do this."

Mohammad Ibtahaj
Mohammad Ibtahaj

"I had previously laminated my smile teeth elsewhere, which unfortunately broke. With the first-class materials that they used in my clinic, after about a year, there was no damage."

Babak Borzoui
Babak Borzoui

"I postponed the wisdom tooth extraction because of the pain. By going to the clinic, I got rid of them with a serious and painless surgery."

Hamid Yousefi
Hamid Yousefi
en_GBEnglish (UK)